Aunque el panorama en cuanto a fanzines de pequeña tirada sigue y seguirá gozando de buena salud, la decisión del Maximum Rocknroll deja cierto regusto a fin de época. MRR, con sede en San Francisco, es el gran fanzine del punk y el hardcore: un espacio coral -con más de cien colaboradores por número- que mantiene desde hace casi cuatro décadas un compromiso político manifiesto a todos los niveles, desde su estructura sin ánimo de lucro ni contenido de grandes sellos a la cobertura de escenas y bandas del underground de todos los rincones del mundo o portadas como la de febrero de 2015, en la que aparecían los nombres de todos los afroamericanos desarmados asesinados por la policía estadounidense desde el año 2000. Grace Ambrose, colaboradora y parte de la organización del fazine durante años, recordaba en un artículo que MRR fue "la primera publicación de gran tirada en considerar el punk como un fenómeno global, no solo occidental". Este mes publicaban su número 428, con los singapurenses Sial en portada, y para el mes que viene hay un número especial con lo mejor del año pasado.
Tal y como cuentan en el comunicado de despedida, habrá tres números más en el formato actual y después podrán todo el peso en su web, en la que seguirán publicando reseñas de discos, y en su show de radio, formato en el que nació Maximum Rocknroll allá por 1977. También se centrarán en continuar la digitalización exhaustiva de su archivo y su base de datos que comenzaron en 2016 (puedes ver la presentación de la campaña al final de esta noticia), así como en "otros proyectos" que se desvelarán próximamente. Esta ha sido, de todos modos, una decisión de los coordinadores del fanzine, y el domingo 20 de este mes habrá una reunión abierta a todos los que han formado parte del fanzine para discutir el futuro de la publicación.
Aquí puedes leer el comunicado íntegro en inglés:
It is with heavy hearts that we are announcing the end of Maximum Rocknroll as a monthly print fanzine. There will be three more issues of the fanzine in its current format; later in 2019 we will begin publishing record reviews online alongside our weekly radio show. Readers can look forward to more online content, updates regarding the archive project initiated in 2016, and other yet-to-be-announced MRR projects, as well as new ways for punks around the world to get involved. We will be having a public meeting at 2:00pm on Sunday, January 20 at the MRR compound to discuss the future — please write [email protected] for details.
Maximum Rocknroll began as a radio show in 1977. For the founders of Maximum Rocknroll, the driving impulse behind the radio show was simple: an unabashed, uncompromising love of punk rock. In 1982, buoyed by burgeoning DIY punk and hardcore scenes all over the world, the founders of the show — Tim Yohannan & the gang — launched Maximum Rocknroll as a print fanzine. That first issue drew a line in the sand between the so-called punks who mimicked society’s worst attributes — the “apolitical, anti-historical, and anti-intellectual,” the ignorant, racist, and violent — and MRR’s principled dedication to promoting a true alternative to the doldrums of the mainstream. That dedication included anti-corporate ideals, avowedly leftist politics, and relentless enthusiasm for DIY punk and hardcore bands and scenes from every inhabited continent of the globe. Over the next several decades, what started as a do-it-yourself labor of love among a handful of friends and fellow travelers has extended to include literally thousands of volunteers and hundreds of thousands of readers. Today, forty-two years after that first radio show, there have been well over 1600 episodes of MRR radio and 400 issues of Maximum Rocknroll fanzine — not to mention some show spaces, record stores, and distros started along the way — all capturing the mood and sound of international DIY punk rock: wild, ebullient, irreverent, and oppositional.
Needless to say, the landscape of the punk underground has shifted over the years, as has the world of print media. Many of the names and faces behind Maximum Rocknroll have changed too. Yet with every such shift, MRR has continued to remind readers that punk rock isn’t any one person, one band, or even one fanzine. It is an idea, an ethos, a fuck you to the status quo, a belief that a different kind of world and a different kind of sound is ours for the making.
These changes do not mean that Maximum Rocknroll is coming to an end. We are still the place to turn if you care about Swedish girl bands or Brazilian thrash or Italian anarchist publications or Filipino teenagers making anti-state pogo punk, if you are interested in media made by punks for punks, if you still believe in the power and potential of autonomously produced and underground culture. We certainly still do, and look forward to the surprises, challenges, and joys that this next chapter will bring. Long live Maximum Rocknroll.
Lo siento, debes estar conectado para publicar un comentario.