"El trap y el reguetón desaparecerán, la música popular no"
EntrevistasXabier Díaz

"El trap y el reguetón desaparecerán, la música popular no"

Andrés Fernández — 28-04-2020

Apasionado e impulsivo, la vocación de Xabier Díaz (A Coruña, 1969) fue tardía, de su etapa universitaria. Desde entonces, no solo está renovando la música tradicional gallega, a la que ha rebautizado con la etiqueta del trad, sino que está recuperando un acervo a punto de caer en el olvido y dotándolo de un discurso que reivindica los distintos elementos identitarios de Galicia desde los escenarios y desde las redes sociales.

Acaba de publicar su cuarto disco, “As catedrais silenciadas” (Músicas de Salitre, 2020), si cuadra su mejor álbum por el momento, de nuevo con As Adufeiras de Salitre y cada vez con mayor peso. Ellas fueron “articulando a sonoridade desta banda”, en un proceso que define como “orgánico” e “en absoluto premeditado”. O título de “As catedrais silenciadas” é “o resultado dunha reflexión sobre a situación de abandono de todo o país en contraste co eixo atlántico, que concentrou toda a atención por parte das administracións”, nos cuenta Xabier.

Asegura que siempre tuvo la firme intención de intentar trascender “de lo que a priori” serían los públicos de la música tradicional gallega. Y lo está consiguiendo, rompiendo barreras en cuanto a los espacios, haciendo sold out en salas como Capitol en Santiago. Ahora, en su horizonte más cercano está “invadir os mesmos espazos vedados a priori para a música tradicional en Madrid, Barcelona, Bilbao ou Valencia”. “Irmos aló exactamente igual que se foramos os indies ou os rockeiros do momento. É a aposta que debemos facer”, proclama.

No en vano, reflexiona sobre que “moita da música pop entendida desde a perspectiva estatal está construida con mimbres que teñen a súa orixe no flamenco” y no entiende por qué no se emplean las músicas del norte "para construir novos discursos da música popular". Convencido de que “unha parte importante da música pop galega do século XXI debera fundamentarse na tradición”, sus empeños los pone justamente en eso, en que “a nosa música tradicional teña unha pegada na música popular actual”.

Así, durante todo 2019 trabajó, junto a colaboradores como Pedro Pascual y Gutier Álvarez, indagando en su propio archivo de recogidas. De esta labor salieron temas de gran carga simbólica como Tentenublo, una ribeirana de la montaña de Ourense que “garda toda esa carraxe ante a opresión e o abandono”. También la propia As catedrais silenciadas, un alalá tradicional cuyo texto es autoría de Xesús Rábade Paredes y que contiene tres tríadas que “sintetizan moi ben o que quere dicir este álbum”.

La historia de “Illas de sal”, la pieza que cierra el disco, tiene su génesis en unas grabaciones del etnomusicólogo Alan Lomax en 1952 en Galicia. Por su parte," No salón das cereixas", primer single, “quere ser unha homenaxe a todas as nais, avoas e mulleres que conservaron” el legado del cancionero lírico popular gallego. En este contexto, Xabier Díaz afirma “sen prácticamente temor” a equivocarse que “o trap e o reguetón como nomenclator e como xéneros musicais desaparecerán mutando noutros”, pero se muestra “seguro de que o son cubano e a bachata e as muiñeiras e a música popular do noso país van pervivir”.

Propuso a Guadi Galego para este O Son do Camiño y para el próximo plantea a Treixadura, consciente de que sus peticiones no influyen en los programadores del festival. Al respecto de estas citas, no comprende “por que non hai festivais con músicas pensadas para xente de 60 anos ou de 12”. “Molaríame moitísimo ver a avoas, netas, nais vendo a The Gift e a Guadi Galego, compartindo ese espazo”, señala. En su caso, espera un cambio en la Xunta, puesto que “non é bo que se perpetúen os gobernantes no exercicio do poder”. Y rechaza la dualidad de quien defiende los quesos o los vinos gallegos, pero no así su música o su cine, su cultura. Por ello, expresa su deseo para los próximos años: “Que sexan responsables e que ese apoio sexa máis explícito”.

Lo siento, debes estar para publicar un comentario.

Este sitio usa Akismet para reducir el spam. Aprende cómo se procesan los datos de tus comentarios.